Så använder du LinkedIn som vårdkonsult!

Så använder du LinkedIn som konsultande sjuksköterska och läkare

Vad är LinkedIn och vad används det till?

LinkedIn är med sina över 645 miljoner användare (2019) världens största professionella nätverk online. Bara i Sverige finns det över 3 miljoner användare vilket motsvarar ca 30% av den svenska befolkningen.
Till funktion och användargränssnitt är LinkedIn och Facebook ganska lika. Skillnaden är att det på LinkedIn endast diskuteras arbetsrelaterade ämnen – det är alltså inte här du delar med dig av helgens festbilder eller bilder på dina husdjur. LinkedIn är en bra plattform för arbetsgivare och arbetstagare att mötas och interagera på. Här sker en stor del av företagens sökande och rekryterande av arbetskraft.
Varför ska man då som vårdkonsult skapa ett konto? Svaret på den frågan är: ”för att synas och bygga varumärke”. Det fungerar som den gamla sloganen för reflexanvändning: ”Syns du finns du”. Som vårdkonsult representerar man sin bemanningsfirma på arbetsplatsen men bland bemanningsbolagen representerar man sitt eget varumärke.
Om man jämför konsultchefers närvaro på LinkedIn med vårdpersonals ser man snabbt att majoriteten av konsultcheferna har en profil och använder den aktivt i sitt arbete för att rekrytera och sprida sitt varumärke.
Som vårdpersonal är du den absolut viktigaste tillgången i bemanningsbranschen och de olika bemanningsbolagen gör såklart allt de kan för att rekrytera dig till just deras bolag.

Hur bygger man en bra LinkedIn-profil?

Det första man ser på varje profil är en profilbild och en yrkestitel. Här bör man välja en bild som representerar en i sitt yrke. Ett tips är att undvika fest- och semesterbilder. Jobbar man som sjuksköterska eller läkare kan man t.ex. ha en bild framifrån i sina arbetskläder eller en bild framifrån när man är professionellt klädd. Ett tips är att söka på användare med samma yrkestitel och se vad för slags bilder som används. Har man en bild ökar antalet besök på ens profil med över 1000%.
Vad gäller yrkestiteln rekommenderas en kort och allmänt beskrivande text som t.ex.: ”Legitimerad läkare” eller ”Anestesisjuksköterska”. En del konsultande vårdpersonal lägger även till antingen ”Frilans” eller ”Konsult” till sin yrkestitel. På så sätt kan bemanningsbolag lätt göra en sökning på ”läkare frilans” och på en gång få upp de läkare som är intresserade av att konsulta.
När bilden och yrkestiteln är färdiga är det dags att gå vidare till presentationstexten. Många gör misstaget att skriva antingen för långa eller för korta texter. Texten bör vara kort och koncis och inte mer än 3–4 rader.  Här kan man beskriva hur man är i sin yrkesroll och vad man har för mål och positiva egenskaper. Vi på Stafettforum skulle vilja slå ett slag för hashtagen #Vårdkonsult någonstans i presentationstexten för att göra den sökbar för de som önskar komma i kontakt med vårdkonsulter.
När profiltexten är färdig är det dags att ange tidigare yrkeserfarenhet, utbildning och specifika kompetenser. Vad gäller kompetenser bör man endast lägga till de kompetenser som man vill vara sökbar på och som är relevanta för syftet med närvaron på LinkedIn.
Varje profil på LinkedIn har en egen unik webbadress och i början kan de se något som se.linkedin.com/3508AGLJASG097. Du har möjlighet att ändra denna adress till se.linkedin.com/dittnamn. Du ändrar webbadressen genom att klicka på ”Redigera din offentliga profil” i övre högra hörnet och därefter på ”Ändra offentlig webbadress”.

LinkedIn-profilen är skapad – nu då?

Nu är det dags att börja nätverka! Ofta räcker det med att bara ha ett konto så kommer jobberbjudandena från bemanningsbolagen. För ett öka synligheten på LinkedIn är det bra att skapa kontakter. Man kan börja med de personer man känner som t.ex. vänner och kollegor och därefter söka på ”konsultchef” och lägga till de som är relevanta för en. En bra idé är att skriva en personlig inbjudan när man lägger till någon man inte känner, t.ex.: ”Hej, jag ser att du är konsultchef, jag är intresserad av uppdrag för distriktssjuksköterskor i Norrland, hur ser det ut på den fronten?”
För att öka sin synlighet ännu mer kan man skriva statusuppdateringar och gilla samt kommentera andras inlägg.
LinkedIn har precis som Facebook stöd för att gå med i grupper. Vi på Stafettforum.se har skapat två stycken grupper för läkare och sjuksköterskor som kan vara ett bra ställe att börja sin LinkedIn-resa på.
Vi Hyrsköterskor / Bemanningssköterskor / Stafettsjuksköterskor – ett alternativt sätt att jobba 
Vi Stafettläkare / Hyrläkare – ett alternativt sätt att jobba 
Vi önskar er alla ett stort lycka till på LinkedIn och vid framtida uppdrag!

/Teamet på Stafettforum

Hur mycket får du i lön? Som legitimerad vårdpersonal kan du bli medlem och i vårt forum se vad bemanningsbolagen fakturerar landsting och kommun – här hittar du alltid de senaste avtalspriserna.