Hofors HC
Stad: Hofors
Region: Gävleborg
Skriv recension
Skriv gärna i fritexten ungefär när du jobbade på arbetsplatsen. Detta för att andra kollegor ska få en känsla för det aktuella läget på arbetsplatsen. Din e-post kommer inte att publiceras och anges inte namn är ditt inlägg helt anonymt.
När du lämnar ett omdöme godkänner du våra villkor för GDPR
Ca 8k listade patienter. Närmaste sjukhus ligger i Gävle ca 50 km bort. 2st hyr leg. läkare med långtidsavtal och 1 fastanställd allmänspecialist som tar hand om BVC dock har sagt upp sig nyligen. Således inga fastanställda läkare. En barnläkare har blivit inhyrd med långtidsavtal som skulle arbeta varannan vecka. 1-2 extra hyrläkare med korta uppdrag rycker in periodvis. En av de långtidshyrläkarna har hand om säbo och är också medicinsk ansvarig. Chefen är ssk i botten men har avslutat sitt uppdrag och en ny chef skulle börja i oktober.
2-3 st sekreterare i tjänsten. Snälla, trevliga och hjälpsamma.
En akutsköterska. En ssk till DSK-mottagning. 1-2 ssk till teleQ. Ingen diabetessköterska, hypertoni och astma/kol. Sådant får skötas helt av läkarna pga brist på specialiserade ssk.
Vissa SSK gör flera läkaruppgifter såsom anamnestagning och undersökning och går till akutläkaren som förväntas skriva ut läkemedel som behandling baserat på vad ssk gjort och bedömt utan att träffa patienten.
2st psykologer och 1 psyksköterska som fungerar som en kurator/psykolog.
3st fysioterapeuter som självständigt skickar röntgenremisser, remiss till ortopeden och ger kortisoninjektion. Man får dock vara beredd på att få röntgensvar på röntgenremisser som man själv inte skickat eller ens träffat patienten och förväntas vidimera svaren.
Schemat är delat enligt följande: 2 st telefontider á 15 minuter, 6 receptförnyelser och 5 st mottagningstider á 30 minuter antingen på förmiddagen eller eftermiddagen och den andra halvan är ett akutpass med egentligen 8 mottagningstider á 15 minuter till 16:00 men patienter bokas ändå mellan 16-17. Dessa akuta tider bokas under dagen eller kommer som drop-in vilket kan leda till dubbelbokningar och högbelastning dock ibland kan det handla om endast 1-2 patienter, det går alltså inte att förutspå hur passet kommer att se ut, man får i alla fall vara beredd för en hög belastning. Oftast bokas patienter som inte har akuta åkommor pga brist på vanliga mottagningstider vilket kan upplevs frustrerande eftersom en akuttid är endast 15 minuter och man träffar en patient som vanligtvis bokas på en 30-minuters tid.
Störande beteende av olika ssk: Bokas telefontider under det akuta passet såsom Bedöma ryggsmärta, sjukskrivning, allmänna frågor av undrande patienter, ssk från äldreboende som tillhör HC som har frågor om en eller flera patienter osv i tillägg till de fysiska akuta mottagningsbesök vilket leder till stress och högbelastning.
Som akutläkare ska man i tillägg till ovan också svara på frågor från andra ssk som sitter i DSK-mottagning och teleQ, fysioterapeuter, arbetsterapeut, psykologer, handleda en läkarassistent, hjälpa ssk vid sårmottagning vid bedömning av olika sår.
Halva fredagen är avsatt till admin.
Sammanfattningsvis är arbetsbelastningen varierande men oftast hög pga de akuta passen. Arbetsmiljön är långtifrån perfekt men acceptabel till en viss nivå. Flera åtgärder behöver tas för att förbättra arbetsmiljön men personalen verkar vara ovillig för en reform. Jag kan tänka mig korta uppdrag om max 2 veckor i framtiden. Långa uppdrag vid denna HC tar på psyket.